tisdag 7 februari 2012

Matplanering tillägnat Josanne och alla andra


Josanne undrade förra veckan i sin blogg hur andra gör med matinköp och planering. Vi är fem i familjen, ibland är det bara tre som äter och ibland är det rena rama fritidsgården här. Jag brukar beräkna mat för ca 6 personer och brukar räcka om tex två kompisar är på besök. Annars blir det till välkomna matlådor som jag tar med till jobbet. Jag har 30 minuters rast så det är perfekt att ha med och bara slänga in i micron.

Vi planerar mat två gånger i veckan, måndag till torsdag och sen fredag till söndag. Oftast handlar jag på måndagen för maten till mån-tors och helgmaten handlas oftast på torsdagskvällen eller under fredagen. Jag tycker att det är svårt att planera till en hel vecka eftersom saker och ting ändras hela tiden.

Sedan några år skriver jag i en ”Menybok” vad vi planerat att äta och handlar efter det. De dagar som jag jobbar på kvällen så vet la familia vad de ska laga och då finns det också inhandlat. Töntigt kanske men ganska bra att titta tillbaka i när idétorkan dyker upp och man blir också påmind om rätter som aldrig ska lagas igen. 
En dag mitt i veckan lagar äldsta dottern maten, hon planerar själv vad hon ska laga och skriver upp vad jag ska köpa på inköpslistan. Den dagen är lyxdagen för mig!

Längst ner i mitt inlägg bjuder jag på ett recept på en supergod gryta som är snabbt, enkelt, billigt och vegetariskt.












1 kommentar: