fredag 18 oktober 2013

Pelargonietanten

Jag har aldrig varit så himla förtjust i pelargonior förut men i år har jag dragit till med si så där en tio stycken. Mårbacka, några vita och en sort som heter "Appleblossom". 
Jag har hört att man ska kunna övervintra dom men har inte en susning om hur. 
Någon som sitter inne med fakta och vill dela med sig sina spetskunskaper i ämnet till mig? Hade varit roligt att testa och se om de kunde få nytt liv till våren!

Disobedient jumper & jeans//Odd Molly

Rensa bort vissna blommor och löv kan väl inte skada. 



Eller köra healing på dom?! 
(fast det ser mer ut som om jag försöker hypnotisera den stackars blomman...)




Nu är snart dags att svida om inför kvällens QK-kväll som går av stapeln i Landskrona. En föreställning med b.l.a Anna-Lena Brundin skall ses och sedan middag ute på någon restaurang.

Ha en bra fredag!

Kram

13 kommentarer:

  1. Haha... ja, healing funkar nog :-)
    Jag har ingen aning hur man gör för att övervintra dem, men mina pelargoner är grymt fina fortfarande, så det skulle nog vara värt ett försök. Lingon eller Flippfloppan brukar ha koll på sånt. Hoppas de svarar så kan jag med lära mig något. :-)
    Hoppas du får en kul kväll!
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Klart du ska övervintra dem. Det gör jag jämt. Har tagit in mina nu och de står i käälaren. Har bara rensat bort allt dött, annars får de nu stå där nere så vattnar jag dom ca en gång i månaden. I februari klipper jag ner blommorna och planterar om dom och tar även sticklingar. Kram och lycka till
    Helena

    SvaraRadera
  3. Jag har övervintrat pelargoner massor av gånger. Ställde bara ut dom i garaget, hade varmgarage där det var ca 10 grader. Sen stod dom där utan en droppe vatten tills framåt april, då började jag vattna väldigt försiktigt. Ökade på vattningen tills det var dags att plantera om. Klippte bara ner och planterade om och ställde ut dom. Klarar jag av det som har mer svarta fingrar än gröna så gör du det! Kram!

    SvaraRadera
  4. Ja, de är ganska lätta att övervintra, bara inte för varmt, max 15-17 grader är optimalt. Jag vet de som tar bort all jord och hänger dem upp och ned i en mörk källare, men det är ju växtplågeri ;) Annars gör jag som ovanstående, rensar bort allt visset, vattnar minimalt. planterar om först och sen beskär jag dem. Lätt som en plätt, Klem

    SvaraRadera
  5. Ser att du redan fått bra tips, mina gröna fingrar ska du inte lita på. Hoppas du har en toppen kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Inga tips från mig tyvärr, länge sedan jag slängde mina sommarblommor! Fina bilder på dig o jag tror på din heeling ;)
    Ha en fin helg, kram Suss

    SvaraRadera
  7. Hihi. Healing vet jag inte men Helenas råd här uppe är bra.
    Det finns många sätt att övervintra pellisar.
    Ett är att ha som vanlig krukväxt men vattna ytterst sällan. Fast då brukar de se ganska anskrämliga ut. Gärna svalt och ljust.
    För att minska anskrämligheten kan en lampa ovanför pigga upp.
    En gammaldags glasveranda hade varit perfekt.
    Ett annat sätt är svalt och mörkt, då går de i dvala och så sätter man igång vid Valentines day i februari.
    Ett tredje är tortyrmetoden att ta upp dom ur krukan och hänga uppåner i rötterna. :) Svalt och mörkt.

    Massa kram och hoppas du hade kul i går!


    SvaraRadera
  8. Låter ju som en hel mysig kväll. Ha så kul!
    Jag sätter mina mörkt och svalt och tar sen upp dem till våren och klipper ner dem.
    Det finns nog många olika sätt.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  9. Tyvärr har inga gröna fingrar men har också hört att man kan övervintra dom.
    Hoppas kvällen blev trevlig.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  10. Jag gillar pelargoner =) Brukar övervintra dom hos mamma, och dom har klarat sig 3 år nu.
    Men hade jag testat själv gick det inte, är inte bra på sådan. Kram och ha en toppen dag
    Just det, man klipper ner dom, ger dom vatten och ställer dom mörkt och liiite svalt.

    SvaraRadera
  11. Sista bilden är ju härlig :) Hoppas det var kul i går
    Kram

    SvaraRadera
  12. Har tyvärr inga gröna fingrar men ser att du redan fått de bästa tipsen. Hoppas du hade en riktig toppenkväll o fick skratta mycket efter din arbetsvecka. Kramisar Tina

    SvaraRadera