onsdag 12 december 2012

Alternativ julmat & granar

I söndags 
när vi kom hem från Köpenhamn och "julefrukostar"" så var vi inte så sugna på något mastigt. Därför blev det en rätt som jag gjort några gånger tidigare i juletid. Sen vet jag inte om det är så juligt egentligen men passar bra när det är kallt och snöigt. Tänkte dela med mig av det här receptet för det är enkelt och väldans gott (även om det kanske inte gör det på bilderna..) och enkelt att dela om man inte är så många i hushållet.

Brödpudding med smörstekt grönkål & granatäpllesallad.

Ca 6 bufféportioner



1 stor baguette, dagsgammal eller 
värm ett paket med 6 små baguetter.
200 g färska champinjoner
1 msk smör
6 ägg
4 dl mellanmjölk
140 g ädelost
½ tsk salt
1 krm vitpeppar


  • Sätt ugnen på 200 grader. Skär brödet i 1 ½ cm tjocka skivor.
  • Skiva svampen och bryn lätt i smöret.
  • Vispa ihop ägg och mjölk. Smula i ädelost, salta och peppra.
  • Smörj en ugnssäker form, ca 20x25 cm. Varva bröd, svamp och äggstanning. Grädda ca 20 min tills äggstanningen har stannat.

 Smörstekt Grönkål

  • Skölj och hacka en knippe grönkål och bryn lätt i smöret
  • Smaksätt med salt

 
Granatäpplesallad
 
 
 
1 granatäpple
1 saftigt äpple, gärna Ingrid-Marie
1 apelsin
1 påse mangoldblad (eller annan sallad)

  • Kärna ur granatäpplet
  • Skala och skär ett äpple i bitar
  • Filéskär en apelsin
  • Blanda ihop med späda mangoldblad
 
 
 Ocn nu över till granar och lite annat som shopsades i Köpenhamn. Först ut din fina Walthergranen som Flipfloppsan fått upp mina ögon för. Dock ska den få en bättre plats när jag spikat upp en hylla på väggen (läs maken).






Hoppsan, en ängel följd visst också med, även den från Walther.


 
 
Den här fluffiga granen anföll min fot ett flertal gånger när jag var på Emporia med Flipfloppan. När jag såg den igen i Köpenhamn så tänkte jag att det var nog meningen, granen och jag liksom.
 
  
 
 
Från granar till telådor. Den här fina glaslådan från Housedoctor som jag tänker använda som smyckeskrin.



Ikväll blir det innebandy och sen ska jag dricka glögg och äta en lussekatt tror jag.

Önskar att alla har det varmt och gott i kylan.


Kram

10 kommentarer:

  1. Har aldrig hört talas om brödpudding men det ser gott ut och jag blev helt klart nyfiken. Dessutom älskar jag grönkål :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grönkål är sjukt gott:) Brödpuddingen med!
      Kram

      Radera
  2. Du kommer inte att tro detta, men jag har faktiskt alltid undrat över just brödpudding. Det förekommer ju ofta i England och därmed i Engelska matlagningsprogram, så jag är jätteglad för att du la ut receptet!! Sen är jag svårt avis ;) på dina inköp, exakt vartenda ett!! Jättefina saker ju. Storklemar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var skeptisk som bara den första gången men jag tänkte att svamp och mögelost är ju gott så det var bara att prova.
      Granen köpte jag till halva priset på Bolighuset, synd att jag inte visste bättre, då kunde ju en gran följt med till din fina samling:)
      Kramar

      Radera
  3. Vilka fina Walther-pryttlar du slagit till på! Är sugen på både ängel och gran! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kul med lite nytt. Sån tur att jag träffat juldrottningen som kan visa en skönheterna:)
      Kram

      Radera
  4. du har ju blivit helt galen när det kommer till julpynt! ser man väggarna länge? men det är jättefint! puss J

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Ska täcka dom med girlanger;)
      Puss

      Radera
  5. Men HJÄLP så gott!! Det där lägger jag på minnet och tar fram när jag får äta ädelost igen:-) Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir den inte "avdödad" i ugnen?!
      Kram

      Radera