lördag 5 oktober 2013

Hemmagjort snacks & drinkar

Fick för mig att jag skulle göra eget snacks som är lite nyttigare och samtidigt inte proppfullt med E-ämne. 
Kikärtor är inte riktigt min favorit förutom i hummus. 
För ett tag sedan såg jag en snutt på ett TV program där dom gjorde snacks av kikärtor. Dessvärre var det mitt i natten jag så programmet, det var ett uselt talkshowprogram från USA och allt skedde i mikrovågsugnar (10 st!) och tillvägagångssättet var allmänt rörigt. 

Men, det såg så jäkla gott ut!

Så nu har jag googlat och hittat  recept för vanlig ugn då eftersom att jag tagit död på min mikro...(genom att steka 1,5 kg bacon i den...)

Rostade kikärtor med chilismak

1 paket/burk kokta kikärtor (400g)
1 msk olivolja
1,5 msk chiliflakes
1/2 msk chilipeppar
1/2 tsk salt

Sätt ugnen på 225 grader
Häll av vätskan från kikärtorna och skölj
Låt torka en stund på hushållspapper
Lägg kikärtorna på bakplåtspapper i braspannan
Häll på olivolja och rör runt
Häll på kryddor och salt och rör runt.
In i ugnen 20-25 minuter och rör om ett par gånger under tiden.
Häll ut på ett hushållspapper så att överfödig olja sugs upp.

Servera!




Eftersom att jag är en sucker för sura saker så får det förstås bli Mojito till snacksen!
Kikärtorna blev kryddiga och goda:)

Ha en riktigt bra lördagkväll!


Kram

4 kommentarer:

  1. Åh, mojito är det godaste! Men just nu har jag starka ögonmediciner så det smakar inte riktigt...
    Kramisar!

    SvaraRadera
  2. Det där ser gott ut! Tack för tipset!!!
    Ha en härlig helg!

    Kram!!!

    SvaraRadera
  3. Yum! Det där vill jag prova. Och skicka hit en drink är du snäll. :)
    Kramar och trevlig kväll

    SvaraRadera
  4. Å det där är så GOTT! Kikärtorna är slut men det torde funka med stora vita bönor med, det ska jag nog.göra som motvikt till alla pajer ikväll:-) Kram!

    SvaraRadera