torsdag 17 april 2014

Det blåser upp en vind

Halloj!

Det är ju som bekant påsklov och jag är ledig med barnen. Har varit på vift några dagar, därav att jag inte haft tid att göra några inlägg. 

För några dagar sedan var jag på bio med barnen (8,16 och 18 år) och såg en helt underbar film som jag måste tipsa om.

"Det blåser upp en vind" av Hayao Miyazaki. 
En fantastisk filmskapare som gjort många tecknade filmer som vi sett genom åren. Bla "min granne Totoro", "Kikis expressbud" och "Spirited Away". Alla favoriter i vår familj.


En film som har allt. 
Spänning, äventyr, romantik, roligheter, sorgligheter, bra musik och helt fantastiskt tecknat. Som att kliva in i en livs levande Monettavla! 
Extra plus var att den var på japanska och med svensk text. Dessutom helt "o"-PK.  Lite lång (2h 6 min) för en 8-åring men han klarade det bra!




Jag satt helt trollbunden och ömsom skrattade, var djupt berörd med klump i halsen och nära till tårarna flera gånger. Tjejerna var supernöjda med filmen, även sonen fast att han tyckte att de rökte lite för mycket i filmen;)



Jag och sonen håller på att pynta påskriset men sen är det väl dags 
att damma av kvasten och dra till Blåkulla!

Vi ses!


Kram

1 kommentar: